Image

Για την συναυλία του Μίκη Θεοδωράκη στο Γήπεδο της ΑΕΚ στις 4 Ιουλίου 1966 υπό την αιγίδα του Δήμου Νέας Φιλαδέλφειας .1

Πολλές οι ψηφίδες που συγκροτούν την ιστορία της πόλης μας, μια τέτοια ψηφίδα και η συναυλία του Μίκη Θεοδωράκη στο Γήπεδο της ΑΕΚ στις 4 Ιουλίου 1966 – δεν πρόκειται να γράψω εδώ, στον “Κόσμο της Ν. Φιλαδέλφειας”, με δικά μου λόγια για το γεγονός, ίσως το κάνω αυτό μια άλλη φορά· επί του παρόντος θα καταχωρήσω 3 σχετικά δημοσιεύματα της προδικτατορικής “Αυγής”, για την σημαντική αυτή στιγμή των χρόνων του ’60.

Δημοσίευμα πρώτο:

“Με απόφασή του που πήρε προχθές το βράδυ κατά την τακτική συνεδρίασή του το Δημοτικό Συμβούλιο της Νέας Φιλαδέλφειας έθεσε υπό την αιγίδα του Δήμου την συναυλία της Δευτέρας στο Γήπεδο της ΑΕΚ που θα διευθύνει ο Μίκης Θεοδωράκης. Όπως υπολογίζεται από την ως τώρα προπώληση εισιτηρίων η εκδήλωση αυτή θα είναι η μεγαλύτερη στα χρονικά των Λαϊκών Συναυλιών.

Εξ άλλου γύρισαν χθες από την Θεσσαλονίκη ο συνθέτης της “Ρωμιοσύνης”, οι τραγουδιστές και η λαϊκή ορχήστρα μετά τον διπλό θρίαμβο κατά τις συναυλίες στο Γήπεδο του “Άρεως”, την Τετάρτη και την Πέμπτη. Ως την Κυριακή θα στηθούν στο Γήπεδο της ΑΕΚ η εξέδρα, οι ηλεκτρικές μεγαφωνικές εγκαταστάσεις, ώστε να γίνει η γενική δοκιμή.

Στην συναυλία θα πάρουν μέρος οι: Γρηγόρης Μπιθικώτσης …, Μαρία Φαραντούρη …, Γιάννης Πουλόπουλος, Δημήτρης Μητροπάνος και η μεγάλη μικτή χορωδία Πειραιώς υπό την διεύθυνση της Τερψιχόρης Παπαστεφάνου. Η λαϊκή ορχήστρα αποτελείται από τους: Κ. Παπαδόπουλο, Λ. Καρνέζη, Βασ. Παπαγγελίδη, Ευ. Παπαδόπουλο, Παν. Πετσά και τον μαέστρο Γιάννη Διδίλη. …

Τονίζεται για την διευκόλυνση του κοινού ότι πέραν της διαθέσεως εισιτηρίων σε καταστήματα του κέντρου και των συνοικιών τα οποία και ανακοινώθηκαν, από σήμερα θα λειτουργεί ειδικό ταμείο έξω από το Γήπεδο (της ΑΕΚ). Το ταμείο θα είναι ανοιχτό και την Κυριακή και φυσικά και την Δευτέρα πριν από την εκδήλωση”.

(Εφημ. “Η Αυγή”, Σάββατον 2 Ιουλίου 1966, Σελ. 2)

Δημοσίευμα δεύτερο:

“Είκοσι χιλιάδες θεατές αποθέωσαν χθες βράδυ τον Μίκη Θεοδωράκη, την λαϊκή ορχήστρα του και τους ερμηνευτές των τραγουδιών του, στην πρώτη συναυλία της Ελληνικής Λαϊκής Μουσικής που δόθηκε στο Στάδιο της ΑΕΚ.

“Τώρα περισσότερο από άλλη φορά – τόνισε ο Μίκης Θεοδωράκης – είναι ανάγκη να πιαστούμε χέρι-χέρι λαός και καλλιτέχνες, για να υπερασπιστούμε την λαϊκή μας κουλτούρα. Σκοτεινές δυνάμεις πνίγουν το λαϊκό μας τραγούδι και προσπαθούν να επιβάλλουν την μουσική των γιεγιέδων. Η απάντησή μας σ’ αυτή την προσπάθεια κλείνεται σε μια μόνον λέξη: “Ρωμιοσύνη”.

Την χθεσινή πρωτοφανή μουσική εκδήλωση κινηματογράφησαν Γαλλικά και Γερμανικά συνεργεία της τηλεόρασης και των επικαίρων και την ηχογράφησαν συνεργεία ξένων ραδιοφωνικών σταθμών. Την παρακολούθησαν επίσης δεκάδες προσωπικότητες των γραμμάτων και των τεχνών, μεταξύ των οποίων και ο ποιητής μας Γιάννης Ρίτσος, ο οποίος χαιρέτησε τους ακροατές.

Εξ άλλου, ο Δήμαρχος Νέας Φιλαδέλφειας κ. (Τάσος) Αμπατζής, υπό την αιγίδα του οποίου δόθηκε η συναυλία, συνεχάρη τον Μίκη Θεοδωράκη, τους τραγουδιστές και τα μέλη της ορχήστρας του.

Τα τραγούδια του Μίκη Θεοδωράκη παρουσίασαν οι καλλιτέχνες Γιάννης Πουλόπουλος (“Πολιτεία Β'” και “Γειτονιά των Αγγέλων”), Δημήτρης Μητροπάνος (“Άξιον Εστί”), Μαρία Φαραντούρη (“Μαουτχάουζεν”, “Ένας Όμηρος”) και Γρηγόρης Μπιθικώτσης (“Ρωμιοσύνη”).

Το πρόγραμμα άνοιξε η χορωδία του Πειραιά υπό την διεύθυνση της κ. Τερψιχόρης Παπαστεφάνου”.

(Εφημ. “Η Αυγή”, Τρίτη 5 Ιουλίου 1966, πρωτοσέλιδο)

Σ’ αυτό το δεύτερο δημοσίευμα της προδικτατορικής “Αυγής” θα είχα να προσθέσω δύο πράγματα: Πρώτον, ότι την παρουσίαση του προγράμματος της συναυλίας αυτής έκανε η ηθοποιός και τραγουδίστρια Ελένη Ροδά και δεύτερον ότι σ’ αυτή την συναυλία στο Στάδιο της ΑΕΚ πρωτοεμφανίστηκε σαν τραγουδιστής ο Δημήτρης Μητροπάνος.

Τελειώνει εδώ το πρώτο μέρος του γραφτού με το θέμα του τίτλου, στο δεύτερο μέρος του γραφτού θα καταχωρήσω το τρίτο σχετικό δημοσίευμα της προδικτατορικής “Αυγής”.

Κώστας Π. Παντελόγλου