Καταχωρώ σήμερα στον “Κόσμο της Ν. Φιλαδέλφειας” μια παρουσίαση του βιβλίου που σημειώνω στον τίτλο – η παρουσίαση αυτή είχε δημοσιευθεί στο περιοδικό “Διαβάζω” (Τεύχος 34, Αύγουστος Σεπτέμβριος 1980, Σελ. 82), Δήμαρχος τότε στο Χαλάνδρι ήταν ο φαρμακοποιός Νίκος Πέρκιζας:
“Η παιδαγωγός Καλλιόπη Μουστάκα είναι ευρύτερα γνωστή από τα παιδαγωγικά άρθρα της στην εφημερίδα “Το Βήμα”, στην οποία συνεργαζόταν από το 1959 ως το 1978, που ο θάνατος σταμάτησε την προσφορά της στην Ελληνική παιδεία. Επιλογή των άρθρων αυτών εξέδωσε ο Δήμος Χαλανδρίου σ’ ένα βιβλίο 350 σελίδων, με τίτλο “Παιδαγωγικά Ανάλεκτα”, για να τιμήσει την μνήμη της, αλλά και για να υπάρξει έστω και μερικώς συγκεντρωμένη η δουλειά της, ώστε να αποτελέσει χρήσιμο βοήθημα σε γονείς και δασκάλους.
Με κριτήριο να δοθεί μια όσο το δυνατόν ολοκληρωμένη εικόνα του έργου της, οι στενοί συνεργάτες και φίλοι της (η ιστορικός Έλλη Γιωτοπούλου-Σισιλιάνου, η κοινωνιολόγος Κούλα Κασιμάτη, η ψυχολόγος Άννα Ποταμμιάνου, η φιλόλογος Μαίρη Σταθοπούλου-Χριστοφέλλη, ο εκπαιδευτικός Γιάννης Αλεβιζάκης) επέλεξαν 75 από τα 250 άρθρα που δημοσιεύτηκαν στην διάρκεια μιας εικοσαετίας. Τα άρθρα ταξινομήθηκαν σε δύο ενότητες: Κάτω από τον τίτλο “Θέματα εκπαίδευσης” συγκεντρώθηκαν όσα σχετίζονται με την εκπαίδευση, την διάρθρωσή της, τα μέσα και τα συστήματα, και στην δεύτερη ενότητα με τίτλο “Θέματα αγωγής” εντάχθηκαν τα άρθρα που αναφέρονται γενικότερα στην αγωγή, την μόρφωση του παιδιού έξω από το σχολείο, στην οικογένεια και το ευρύτερο πολιτιστικό περιβάλλον. “Θελήσαμε να αποφύγουμε τις επαναλήψεις και επικαλύψεις που αναπόφευκτα συνεπάγεται η αμεσότητα του άρθρου και αντίθετα να περιλάβουμε εκείνα που γράφτηκαν με αφορμή γεγονότα που σημάδεψαν την πορεία της εκπαίδευσης στην χώρα μας” αναφέρεται στον πρόλογο, στον οποίο δίνονται και όλα τα πληροφοριακά στοιχεία για την σταδιοδρομία και το παιδαγωγικό έργο της Καλλιόπης Μουστάκα.
Η ταξινόμηση των άρθρων κατά θέματα αλλά και με χρονολογική σειρά βοηθά τον αναγνώστη να παρακολουθήσει την εξελικτική πορεία της σκέψης της Καλλιόπης Μουστάκα στο πέρασμα του χρόνου, συνειδητοποιώντας παράλληλα την στασιμότητα, αν όχι την προς τα πίσω πορεία των εκπαιδευτικών μας πραγμάτων· γιατί τα 75 αυτά κείμενα ξεπερνούν το στάδιο της επίκαιρης αρθρογραφίας, ανταποκρινόμενα σε σημερινές ανάγκες και προβληματισμούς που έχουν σχέση με την εκπαίδευση και την αγωγή του παιδιού, τώρα πολύ περισσότερο από την εποχή που γράφτηκαν. …”.
Κώστας Π. Παντελόγλου