Ο δήμαρχος εισηγείται στο δημοτικό συμβούλιο της Τετάρτης 9 Σεπτεμβρίου να ζητηθεί από τις αρμόδιες αρχές η παράταση της προθεσμίας της δημόσιας διαβούλευσης της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) του γηπέδου Μελισσανίδη. Πρέπει να θυμίσουμε ότι ούτε οι αρμόδιες αρχές είναι υποχρεωμένες να παρατείνουν την προθεσμία, ούτε δεσμεύονται από τη γνωμοδότηση των οργάνων του δήμου επί της ΜΠΕ αν αυτή είναι αρνητική.
Στην ίδια συνεδρίαση, η δημοτική αρχή προτείνει την τροποποίηση του τεχνικού προγράμματος και του προϋπολογισμού του δήμου, έτσι ώστε να ενσωματωθούν τα τεχνικά έργα που η Περιφέρεια Αττικής αποφάσισε να χρηματοδοτήσει στο δήμο μας μέσα στο καλοκαίρι, λίγες ημέρες πριν θέσει σε δημόσια διαβούλευση τη ΜΠΕ. Ένα από τα έργα αυτά, είναι η υλοποίηση της Μελέτης Κυκλοφοριακών Παρεμβάσεων, με συνολικό προϋπολογισμό 1.200.000 ευρώ και προϋπολογισμό για το τρέχον έτος 500.000 ευρώ. Η προς υλοποίηση Μελέτη Κυκλοφοριακών Παρεμβάσεων πρέπει να είναι αυτή που εκπονήθηκε το 2010 από την εταιρεία ΝΑΜΑ ΑΕ και κόστισε τότε 120.000 ευρώ, αν δεν κάνουμε λάθος.
Τα δύο ζητήματα εμφανίζονται ασύνδετα στην ημερήσια διάταξη κι άρα και στις εισηγήσεις προς το δημοτικό συμβούλιο· όμως συνδέονται, γιατί από τότε που έγινε αυτή η μελέτη έχουν αλλάξει οι συνθήκες και βέβαια η πολιτική βούληση. Ο Δήμος ενέταξε πρόσφατα στο επιχειρησιακό πρόγραμμα 2014-2019 ως κύρια προτεραιότητα την «προώθηση της κατασκευής νέου γηπέδου για την ΑΕΚ, προδιαγραφών UEFA με εξασφάλιση της ακεραιότητας και του δασικού χαρακτήρα του Άλσους και της εύρυθμης λειτουργίας της πόλης». Κάτι ανάλογο δεν υπήρχε στο επιχειρησιακό πρόγραμμα 2007-2013 που είχε εκπονήσει η δημοτική αρχή Σταύρου Κόντου. Ανάλογη με τη δημοτική αρχή Βασιλόπουλου πρόθεση είχε εκφράσει αντιθέτως η Ευτυχία Γαϊτανά, υπογράφοντας μάλιστα τότε “μνημόνιο συνεργασίας” με την ΠΑΕ ΑΕΚ.
Σύμφωνα με τη ΜΠΕ του γηπέδου Μελισσανίδη, το έργο είναι εφικτό μόνο αν υπογειοποιηθεί η συμβολή των οδών Πατριάρχου Κωνσταντίνου και Φωκών, ενώ παράλληλα προκύπτουν και κυκλοφοριακές παρεμβάσεις στην περιοχή τέτοιας έκτασης που μπορούμε να μιλάμε για μετονομασία της πλατείας Πατριάρχου σε πλατεία Μελισσανίδη. Υποστηρίζεται μάλιστα στη ΜΠΕ ότι οι παρεμβάσεις αυτές είναι συμβατές με την κυκλοφοριακή μελέτη του Δήμου (κεφάλαιο 8, σελ. 64-65).
Δε θα σχολιάσουμε πάλι εδώ πόσο καταστροφικό θα είναι για τον χαρακτήρα του προσφυγικού συνοικισμού και για τη βιωσιμότητα της πόλης ένα τέτοιο κυκλοφοριακό, χωροταξικό και πολεοδομικό μέλλον – ο “Κόσμος της Ν. Φιλαδέλφειας”, οι “Κρίσεις” του Μάνου Καμπούρη, το “Χαμπέρι” της Στρούγκας, το Συντονιστικό Κατοίκων, όσο αυτό λειτουργούσε και οι 17 προσφυγόντες στο ΣτΕ κάτοικοι έχουν εκτενώς επιχειρηματολογήσει (με τις διαφοροποιήσεις τους) εδώ και δυο χρόνια που το σχέδιο Μελισσανίδη ταλανίζει την πόλη.
Κι η δημοτική αρχή έχει υποχρεωθεί, εξάλλου, να αναγνωρίσει κάποια απ’ τα προβλήματα που προκαλεί το σχέδιο Μελισσανίδη: Την υποχρεώνει προς αυτό η έκθεση που συνέταξαν ειδικοί επιστήμονες πάνω στα όσα τους εξέθεσε η Δικέφαλος 1924 ΑΕ σε σχέση με το έργο, αλλά και η παλαιότερη γραπτή διαπίστωση του αντιδημάρχου τεχνικών υπηρεσιών Γιάννη Καλαμπόκη ότι η υπογειοποίηση όπως προτείνεται δεν είναι συμβατή με την προϋπάρχουσα Μελέτη Κυκλοφοριακών Παρεμβάσεων, που εντάσσεται πλέον στο τεχνικό πρόγραμμα του δήμου ήδη από φέτος.
Απορεί, λοιπόν, κανείς, τι σκοπό εξυπηρετεί το αίτημα της διοίκησης Βασιλόπουλου για παράταση της διαβούλευσης. Πόσο δύσκολο ήταν να λειτουργήσουν οι υπηρεσίες και τα όργανα από το τέλος του Ιουλίου, ενώ υποτίθεται πως ήδη έχουν διαμορφωμένες θέσεις, τόσο τεχνικά όσο και πολιτικά;
Αναρωτιέται, επίσης, κανείς ποια θα είναι η πορεία των πραγμάτων από εδώ και πέρα: δεν είναι προφανές στη διοίκηση Βασιλόπουλου ότι η πιθανότατη έγκριση της ΜΠΕ κι η αποδοχή του Μελισσανίδειου κεκτημένου από τις υπηρεσίες του ΥΠΑΠΕΝ, όποια κι αν είναι η επόμενη κυβέρνηση, θα δέσει τα χέρια του δήμου σ’ ό,τι αφορά την υλοποίηση της Μελέτης Κυκλοφοριακών Παρεμβάσεων, όπως ακριβώς συνέβη και με τη Μελέτη για το Άλσος πριν ένα χρόνο; Δε βλέπουν ότι θα υποχρεωθούν να τροποποιήσουν αυτή τη μελέτη ως προς τα σημεία ενδιαφέροντος του εφοπλιστή; Δεν αναμένουν ότι αν το γήπεδο Μελισσανίδη γίνει αποδεκτό ως ενταγμένο στο ρυθμιστικό σχεδιασμό της Αττικής (βλ. ΜΠΕ Μελισσανίδη, κεφ. 7, σελ. 3-5), τα όποια άλλα σχέδια θα πάνε περίπατο;
Οι δημοτικοί σύμβουλοι που θα κληθούν να εγκρίνουν και θα υπερψηφίσουν το βράδυ της Τετάρτης 9 Σεπτέμβρη τις εισηγήσεις της διοίκησης θα πρέπει ν’ απαντήσουν πρώτα στους εαυτούς τους και μετά και στους κατοίκους αυτής της πόλης το παρακάτω ερώτημα: Είναι βέβαιοι ότι ο παρελκυστικός χειρισμός που έχει επιλέξει η διοίκηση Βασιλόπουλου για ν’ αντιμετωπίσει την “καυτή πατάτα” του γηπέδου Μελισσανίδη αποδίδει τους καρπούς που προσδοκούσαν; Αν όχι, οφείλουν να ζητήσουν τις απαραίτητες εξηγήσεις. Αν ναι, η ευθύνη πέφτει και στους δικούς τους ώμους.
π.