Ο Βασίλης Ρώτας δεν είχε μόνο στην Αθήνα θεατρική παρουσία, από προπολεμικά ακόμη. Τον καιρό της Γερμανικής Κατοχής είχε θεατρική παρουσία και στην Ελεύθερη από τους Γερμανούς Ελλάδα.
Το θεατρικό του σχήμα έπαιξε τα έργα του “Να ζει το Μεσολόγγι” και “Ρήγας Βελεστινλής”, προπολεμικές του επιτυχίες. Σ’ αυτά προστέθηκαν δύο ακόμα έργα, ταιριαστά κι αυτά στο σκοπό του αγωνιστικού θεάτρου της περιόδου: τη διαμόρφωση και προαγωγή του εθνικοαντιστασιακού πνεύματος, αν και με διαφορετικό από τα προηγούμενα τρόπο. Τα έργα αυτά ήταν οι κωμωδίες “Το πιάνο” και “Γραμματιζούμενοι”.
Ο Βασίλης Ρώτας τον Δεκέμβρη του 1944 ήταν στη Νέα Φιλαδέλφεια, όπου και επιχείρησε να ανεβάσει τον “Ρήγα Βελεστινλή” – είχαν προχωρήσει οι πρόβες, ωστόσο οι δυσμενείς εξελίξεις της σύγκρουσης των δυνάμεων του ΕΑΜ-ΕΛΑΣ με τους Άγγλους αποικιοκράτες δεν το επέτρεψαν, όπως μας άφησε μαρτυρία πολύτιμη και ο Φιλαδελφειώτης ηθοποιός Σταύρος Ξενίδης, που είχε πάρει μέρος στην προσπάθεια.
Κώστας Π. Παντελόγλου