“Το Μουσείο Μικρασιατικού Ελληνισμού ‘Φιλιώ Χαϊδεμένου’ αποτελεί θεμέλιο της ιστορίας και του πολιτισμού της πόλης μας” – γράφει ο Δήμαρχος Άρης Βασιλόπουλος στην αρχή ενός 24σέλιδου πολυτελούς εντύπου, το οποίο ανανεώθηκε πρόσφατα, περιλαμβάνοντας το καινούργιο διοικητικό συμβούλιο του ΠΠΙΕΔ.
Ο ισχυρισμός αυτός του Δημάρχου είναι αβάσιμος· το Μουσείο “Φιλιώ Χαϊδεμένου”, ονοματισμένο έτσι δεν είναι της πόλης μας. Τα συλλεχθέντα από τη Φιλιώ Χαϊδεμένου, η επιλογή κάποιων από αυτά τα συλλεχθέντα και το στήσιμό τους από υπαλλήλους του Υπουργείου Πολιτισμού δεν συνιστούν Μουσείο Μικρασιατικού Ελληνισμού της Νέας Φιλαδέλφειας, το μόνο για το οποίο θα μπορούσε να ειπωθεί ότι “αποτελεί θεμέλιο της ιστορίας και του πολιτισμού της πόλης μας”.
Όσον αφορά τη συγκρότηση του 24σέλιδου πολυτελούς εντύπου θαρρώ πως δεν βοηθά να γίνει αντιληπτό από πού προέρχονταν οι Μικρασιάτες πρόσφυγες που κατοίκησαν τη Νέα Φιλαδέλφεια, και τι χαρακτήριζε αυτό το πού, για τους περισσότερους απ’ αυτούς, οι οποίοι προέρχονταν απ’ τη Σμύρνη, την Κωνσταντινούπολη και τα Βουρλά. Ούτε κατατοπίζει ειδικότερα για τη Φιλαδέλφεια της Μικρασίας και τη Μάδυτο της Θράκης, που οι ονομασίες τους επιλέχτηκαν για την πόλη μας.
Ειδικά το κεφάλαιο “Η εγκατάσταση” του 24σέλιδου πολυτελούς εντύπου και λάθη και παραλείψεις το συγκροτούν, ενώ η φωτογραφία “Προσφυγικός συνοικισμός Ν. Φιλαδέλφεια” καμιά σχέση δεν έχει με τον Μικρασιατοπροσφυγικό συνοικισμό της Νέας Φιλαδέλφειας, της πόλης μας.
Υποστηρίζω τη γνώμη πως απαιτείται να εργαστούμε για το Μουσείο Μικρασιατικού Ελληνισμού της Νέας Φιλαδέλφειας, ώστε να μην αδικείται ο κόσμος της, όπως σήμερα συμβαίνει, με τον τρόπο που στήθηκε μουσείο από μια απλή συλλογή αντικειμένων που βρίσκονταν στην κατοχή εν γένει Μικρασιατών προσφύγων και συνέλεξε με φροντίδες της η Φιλιώ Χαϊδεμένου.
Κώστας Π. Παντελόγλου