Αν διαβάσει κανείς με προσοχή τα της δεκαετίας του ‘40 στο βιβλίο που κυκλοφόρησε το ΠΠΙΕΔ και τη βιβλιογραφική τους στήριξη, το πρώτο που θα διαπιστώσει είναι ότι παραπομπή σε ευρισκόμενα στα ΑΣΚΙ δεν θα βρει (μια αναφορά σε οργανωτικές καταστάσεις από το Αρχείο της ΕΠΟΝ δεν το σώζει). Και τούτο κάνει εντύπωση!
Δηλαδή τα ΑΣΚΙ δεν έχουν την Επιθεώρηση Τέχνης του 1962, την αφιερωμένη στην Εθνική Αντίσταση, όπου εκεί δημοσιεύονται όσα λέγει ο δημοσιογράφος Σπύρος Λιναρδάτος για τους φοιτητές στην Αντίσταση, με αναφορές για τους φοιτητές της Αθήνας, στον Κόκκινο Μύλο, τα χρόνια της Γερμανικής Κατοχής… Δηλαδή τα ΑΣΚΙ δεν έχουν μια σειρά του Οδηγητή (της εφημερίδας της ΚΝΕ), όπου τόσο ο ηθοποιός Φοίβος Ταξιάρχης όσο και ο δημοσιογράφος Νίκος Καραντινός κατά τη δεκαετία του ‘80 έχουν αναφερθεί στο ίδιο θέμα, των φοιτητών και των νέων της Αθήνας, στον Κόκκινο Μύλο, τα χρόνια της Γερμανικής Κατοχής;
Σε φύλλο του Οδηγητή άλλωστε της δεκαετίας του ‘80 ο Δήμαρχος Νέας Φιλαδέλφειας Σάββας Σταματιάδης, εκ των σημαντικών και της δεκαετίας του ‘40, έχει αναφερθεί στα Δεκεμβριανά 1944, αλλά και με μαρτυρία του, καταχωρημένη σε έκδοση της ΠΕΕΑ Νέας Ιωνίας του 1998, στα αφορώντα τη Γερμανική Κατοχή, καθόλου ωστόσο δεν έχουν ληφθεί υπόψη τόσο η συνέντευξη όσο και η μαρτυρία του από τους συγγραφείς των σχετικών κεφαλαίων του βιβλίου που κυκλοφόρησε το ΠΠΙΕΔ.
Το ίδιο συνέβη και με την αντίστοιχη συνέντευξη και μαρτυρία της άξιας Ιωνιώτισσας συνδικαλίστριας Δέσποινας Βενετσανοπούλου, που αφορούν και τη Νέα Φιλαδέλφεια.
Οι αναφορές στον Αθηναίο, τον Χανδρινό, τον Χαραλαμπίδη, οδηγούν σε ανακριβή συμπεράσματα, όπως εκείνο για περιορισμένη ανάπτυξη του Εαμικού κινήματος στη Νέα Φιλαδέλφεια, αλλά και για επιχειρησιακή ατολμία του ΕΛΑΣ (σελ. 155) – ας διαβαστούν με προσοχή όσα λέει ο Σταματιάδης και η Βενετσανοπούλου και ας ληφθεί υπόψη το γραφέν από τον καλώς γνωρίζοντα Καπετάν Νέστορα του Α’ Σώματος Στρατού του ΕΛΑΣ (Σπύρο Κωτσάκη) στο βιβλίο του Χρονικό της Κατοχής και της Εθνικής Αντίστασης στην Αθήνα: “Νέα Ιωνία, Περισσός, Νέα Φιλαδέλφεια, Καλογρέζα, έχουν αναπτυγμένο Εαμικό κίνημα. Η μεγάλη πλειοψηφία των κατοίκων είναι οργανωμένοι (…) κατά γειτονιά, κατά τετράγωνο”.
Αναπόφευκτο να συνεχίσουμε, έχουμε κι άλλα να πούμε σχετικά…
Κώστας Π. Παντελόγλου