Καταχωρώ σήμερα στον “Κόσμο της Ν. Φιλαδέλφειας” μερικά απ’ όσα είδαν το φως της δημοσιότητας από το “Ενημερωτικό Δελτίο του ΤΕΕ” (Τεύχος 2614, 27 Δεκεμβρίου 2010) για μια έκδοση με αντικείμενο το του τίτλου μας:
“Ο τέταρτος τόμος της σειράς “Τα Τετράδια του Μοντέρνου”, που επιμελείται το Ελληνικό Docomomo κυκλοφορεί από τις Εκδόσεις Futura. Τίτλος του: “Εκδοχές του Μοντέρνου στην Αθήνα του Μεσοπολέμου”. Επιμέλεια: Άλκηστις Π. Ρόδη και Παναγιώτης Τουρνικιώτης.
Η Αθήνα του Μεσοπολέμου γνώρισε μια πραγματική άνοιξη Αρχιτεκτονικής, που ήρθε μαζί με εκείνη των γραμμάτων και των τεχνών, σε αναζήτηση μιας νεωτερικότητας που θα μπορούσε να είναι ταυτόχρονα και Ελληνική”, τονίζεται σε σχετική ανακοίνωση.
“Οι εκδοχές του μοντέρνου αποτέλεσαν σημεία συνάντησης των δημιουργικών δυνάμεων της εποχής με μια κοινωνική πραγματικότητα που αναζητούσε εκμοντερνισμό χωρίς να αποποιείται ιστορία και παραδόσεις. Τα έργα της Αρχιτεκτονικής υπήρξαν τουλάχιστον ενδιαφέροντα και συχνά εξαιρετικά, αναδεικνύοντας τον Μεσοπόλεμο σε μια από τις πιο δυναμικές περιόδους του περασμένου αιώνα. Οι αστικές πολυκατοικίες στο κέντρο της Αθήνας και οι μικρές μονοκατοικίες στα προάστια, τα λιτά κυβικά σχολεία σε όλες τις γειτονιές και τα λειτουργικά κτίρια κοινωνικής προνοίας -σανατόρια, νοσοκομεία, παιδουπόλεις- έδωσαν, πλάι στην τέχνη και το λόγο, το μέτρο μιας συνολικής προσπάθειας που επιβιώνει περισσότερο ή λιγότερο τραυματισμένη ως τις μέρες μας”.
Και ακόμη αναφέρεται:
“Στρέφουμε ξανά τα μάτια μας σε αυτή την εποχή, επειδή πιστεύουμε ότι έχει ακόμα πολλά να μας πει, περισσότερα από εκείνα που ήδη ξέρουμε, κυρίως τώρα που ξανασκεφτόμαστε τη διαχείριση της πολιτιστικής μας κληρονομιάς. Το αίτημα της νεωτερικότητας είναι εξάλλου επίκαιρο σήμερα, όπως και τότε, στα πεδία της Αρχιτεκτονικής και της καλλιτεχνικής δημιουργίας, ενώ το διαρκώς αυξανόμενο ενδιαφέρον για τον Μεσοπόλεμο επιβάλλει να μιλήσουμε ξανά γι’ αυτόν και με πιο ώριμα λόγια. Όλοι αυτοί οι λόγοι κινητοποίησαν τους 14 Αρχιτέκτονες που συμμετέχουν σε αυτό τον τόμο για να ερευνήσουν τις εκδοχές του μοντέρνου στην Αθήνα του Μεσοπολέμου, εστιάζοντας το ενδιαφέρον τους σε ερμηνείες και αντικείμενα που έχουν λιγότερο μελετηθεί ως τώρα”.
Συγγραφείς (εκτός των δύο παραπάνω που επιμελήθηκαν την έκδοση) είναι οι: Βασιλική Πετρίδου, Ηλίας Κωνσταντόπουλος, Τίνα Καραλή, Κώστας Τσιαμπάος, Αιμιλία Αθανασίου, Κατερίνα Χατζηκωνσταντίνου, Σταύρος Μαρτίνος, Μάρω Καρδαμίτση-Αδάμη, Βασίλης Κολώνας, Παναγιώτης Πάγκαλος, Ελένη Αμερικάνου, Πάνος Εξαρχόπουλος. […]”
Κώστας Π. Παντελόγλου