Ετελεύτησε τον βίο της η Ιταλίδα ηθοποιός Μόνικα Βίττι, μούσα του Ιταλού σκηνοθέτη Μικελάντζελο Αντονιόνι, σε ηλικία 90 χρόνων – αυτή είναι η είδηση που ενεργοποιεί τη μνήμη…
Δεκέμβριος 1962. Στο φόρτε του ο αγώνας για να δοθεί για την Παιδεία το 15% του κρατικού προϋπολογισμού. Καθημερινές οι κινητοποιήσεις και με ολοένα μεγαλύτερη συμμετοχή, αλλά και απήχηση.
Έχει ήδη γραφτεί και τυπώνεται το τεύχος Νο 42 της Πανσπουδαστικής, του δημιουργήματος των προχωρημένων κοινωνικοπολιτικά φοιτητών και σπουδαστών με κύρος ευρύτερο, που συν τοις άλλοις είναι παρούσα σε όλους τους τομείς της πνευματικής ζωής. Στο 24σέλιδο τεύχος Νο 42, στις σελίδες 16 και 17 περιέχεται συνέντευξη του Μικελάντζελο Αντονιόνι και η φιλμογραφία του με λίγα κατατοπιστικά για κάθε φιλμ, σε μετάφραση όλα αυτά της Χρύσας Λαμπρινού.
Διευθυντής τότε της Πανσπουδαστικής ο Μανώλης Μυλωνάκης και αρχισυντάκτης ο Γιάννης Γιαννουλόπουλος, φοιτητές του Πανεπιστημίου Αθηνών, σηματοδότησαν το τεύχος βάζοντας εξώφυλλο τη Μόνικα Βίττι, τη μούσα του Αντονιόνι.
Οι εξελίξεις όμως στο μέτωπο του αγώνα για το 15% έτρεχαν με ταχύτητα φωτός. Ο Μανώλης Μυλωνάκης και ο Γιάννης Γιαννουλόπουλος, στελέχη και οι δυο του φοιτητικού κινήματος, προφανώς αντιλήφθηκαν πως δεν μπορούσε να κυκλοφορήσει η Πανσπουδαστική με εξώφυλλο τη Μόνικα Βίττι…
Τι έκαναν λοιπόν;
Έντυσαν το τεύχος αυτό, που περιείχε ύλη εκλεκτή (μεταξύ άλλων και το δοκίμιο του Γιώργου Σεφέρη “Ο Σιδώνιος Νέος”, σχόλιό του στο ποίημα του Καβάφη “Νέοι της Σιδώνος (400 μ.Χ.)”), με μια οκτασέλιδη έκδοση, που περιείχε κυρίως φωτογραφικές αποτυπώσεις των κινητοποιήσεων για το 15%, κινητοποιήσεων που αντιμετωπίστηκαν με τη βία από το αστυνομικό κράτος της εποχής. Εξώφυλλο της ειδικής εκδόσεως ολοσέλιδη φωτογραφία του διαλεχτού σπουδαστή της Αρχιτεκτονικής Σχολής του Πολυτεχνείου Ίωνα Μπούζενμπεργκ, ομιλούντος σε συγκέντρωση κρατώντας πλακάτ με το 15%. Οπισθόφυλλο φωτογραφία πορείας προς το Υπουργείο Παιδείας (πλατεία Συντάγματος, στρίβοντας στη Μητροπόλεως), αλλά και η προτροπή “Ψήφισε και συ για το 15%”. Μπροστά-μπροστά στην πορεία διακρίνεται ο Γιάννης Γιαννουλόπουλος, ενώ στην τρίτη σελίδα της ειδικής έκδοσης εικονιζόταν ο διευθυντής της Πανσπουδαστικής και μέλος της Διοικούσας Επιτροπής Συλλόγων του Πανεπιστημίου Αθηνών (ΔΕΣΠΑ) Μανώλης Μυλωνάκης, σοβαρά τραυματισμένος και υποβασταζόμενος κατά τη μεταφορά του στον Σταθμό Πρώτων Βοηθειών.
Πέρασε έτσι, και γι’ αυτόν τον λόγο, η Μόνικα Βίττι σε δεύτερο πλάνο, όχι όμως σε “έκλειψη”, για να θυμηθούμε μια μόνο από τις ταινίες που πρωταγωνίστησε.
Και φυσικά δεν έλειψε από τη μνήμη μας τα χρόνια που πέρασαν από τότε, γι’ αυτό και το σημερινό μου σημειώμα με αφορμή την είδηση του θανάτου της.
Κώστας Π. Παντελόγλου